Av Henrik Ibsen
Regi: Mari V. Kjeldstadli
Scenografi og lysdesign: Norunn Standal
Kostymedesign: Synne Reichelt Føreland
Komonist og lyddesign: Ingvild Langgård
Med: Henrik Rafaelsen, Ragnhild M. Enoksen, Ulla Marie Broch, Isabel Toming, Eirik Langås Jørgensen, Lars Funderud Johannessen/Giert Werring
Musikere: Lars Lunde og Pål Svendsberget
Nominert til Heddaprisen 2022 for beste scenografi, kostyme- og lysdesign
Kilden teater- og konserthus, 2022


«Der vi sitter så tett på utøverne får de finstemte detaljene i spillet en sterkt suggererende effekt. Jeg opplever det som om publikum følger så intenst med at de knapt puster. Regissør Kjeldstadli har ved flere anledninger vist at hun klarer å bygge teaterrom som skaper en opplevelse av felles meditasjon. Det mestrer hun også her.»
«Når de to elskende mot slutten blir stadig mer desillusjonerte oppleves det oppriktig hjerteskjærende. Det er nesten så man som publikummer får lyst til å gripe inn når Rebekka og Johannes ikke ser en annen utvei enn å gå i fossen, de også. Så tett som vi sitter på dem hadde det jo egentlig bare handlet om å rekke ut ei hand. Men den handa får vi vel heller forsøke å rekke ut til dem vi ser vakle i virkeligheten.»
Dagbladet, terningkast 5- Hedda Fredly





Nå har regissør Mari Vatne Kjeldstadli tatt på seg oppgaven med å iscenesette verket. Og hun leverer. Det gjør også scenograf og lysdesigner Norunn Standal som har fått bygget opp Kildens minste sal til dagligstuen på godset Rosmersholm: Panelte vegger med musikere bak glassvinduer. Over det hele ligger det et halvt gjennomskinnelig tak som regnet drypper ned på. Vi sitter langs alle veggene i storstuen, som vitner eller dommere, med det ansvar det medfører. Det gir en fascinerende intimitet.


«Utøverne beveger seg bak og rundt oss, og både scenografien og musikken blir omsluttende.»
Fædrelandsvennen- Anette T. Petersen





Teasere
Foto: Kristine Jakobsen